NB! De som har vært frivillige under World Cup tidligere år skal ha fått en egen link til årets søknadsskjema. Har dere ikke mottatt denne kan dere få den tilsendt. Send en mail til harald@skifest.no

SØK HER

NYHET: Vertskap Lavvo

Under arrangementet har vi flere store lavvoer. Disse er leid ut til store grupper med samarbeidspartnere og andre bedriftskunder. Til disse lavvoene trenger vi hyggelige og serviceorienterte verter som er ansvarlige for å gi våre gjester en god opplevelse og sørge for at de har det de skal av vedsekker, pølser, pledd og annet som de har bestilt. Er du glad i å yte service og skape gode opplevelser for våre kunder kan denne seksjonene være riktig sted for deg å jobbe som frivillig.

NYHET: Sale Merchandise

Salg av Holmenkollen Skifestival-produkter som lue, solbriller og pledd til publikum.

Akkreditering

Noe av det første de fleste møter er akkrediteringen. Samtlige, utenom publikum, har behov for akkreditering for å kunne bevege seg inne i arenaen. Denne gjengen sikrer at alle får rett akkreditering i forhold til ansvar og arbeidsoppgaver som skal utføres. Registrering i datasystemer og printing og laminering av akkrediteringer er sentrale oppgaver. En god serviceinnstilling er viktig.

Akkrediteringskontroll

Målet er enkelt: å passe på at riktig akkrediterte kommer inn på riktig område. Frivillige her må kunne være autoritære, men på en smidig og hyggelig måte. Arenaen er inndelt i mange ulike soner, med ulik tilgang for folk, og det er kritisk for flyten i arrangementet at disse opprettholdes og følges.

Familiecamp

På Kapellskogen tilrettelegger vi for lek og morsomme aktiviteter for barna. Grilling, flaggmaling, laserskyting, morsomheter i lavvoen, m.m. står på programmet. Vi tilbyr et trygt og etterspurt område for barnefamilier. Dette er seksjonen for deg som er flink med barn og ønsker en leken opplevelse som frivillig i Kollen.

Ønsket personlige egenskaper: utadvendt, kreativ og positiv.

Frivilligforpleining

Lyst til å gjøre en viktig innsats for de som jobber beinhardt i kulissene for arrangementet? Dette er nok den mest takknemlige målgruppen å jobbe opp mot. Oppgavene går ut på å servere ferske vafler, en varm kopp kaffe, noe godt å bite i, og ellers holde det ryddig og bidra til en god atmosfære i frivilligforpleiningen. Du bør være i god fysisk form, da det blir en del flytting av bord, mottak av mat osv.

Hospitality

Å være vertskap for nasjonene innebærer å gi støtteapparat og utøvere svar på de store og små spørsmål – enten det gjelder værmelding, avreiseinformasjon, sosiale happenings, matbestillinger, romlisteoppsett, transportservice, bagasjeoppbevaring, billettinformasjon og mye annet. Infodesken må være bemannet fra de tidlige morgentimer til sent på kvelden.

Kunnskap: Beherske norsk og engelsk meget bra. Ingen ulempe med andre språkkunnskaper heller.

IBU Family Club

Utøvere og støtteapparat verdsetter alltid å kunne ta seg en pause hos «IBU family club» – her serveres de mat og drikke og får muligheten til å trekke seg litt tilbake fra alt annet som skjer. Jobber du her er det viktig å vise diskresjon ovenfor utøvere og støtteapparat.

Rigg og arenalogistikk

Dette er gjengen som redder dagen for de fleste. De er alltid på plass der det «brenner» – ingen oppgaver er for store eller små. Arbeidsdagen er variert, og her jobbes det på kryss av alle seksjoner i hele arrangementet. Dette gir et godt innblikk i organisasjonen, og kjennskap til hva de andre jobber med. Oppgavene handler mye om transport og logistikk til andre seksjoner, det være seg tyngre utstyr som gjerder og andre provisorier, til brus og pølser til kioskene. Men det kan også være andre oppgaver som dukker opp. Er det en utfordring et sted, så ringer andre til oss. Mye av jobbingen er i tiden like før, og like etter selve konkurransene, så det gir tid til å få med seg noe av det sportslige underveis. For å passe inn her må du ha godt humør, og fleksibel. Du må være forberedt på intervall-jobbing og ha god arbeidslyst. Det er et krav at du har førerkort, og et pluss om du også har erfaring med snøscooter-kjøring.

Media service

Her gjelder det å være løsningsorientert og strekke seg langt for å sikre at de som skal videreformidle arrangementet via mediekanalene får så gode og effektive arbeidsforhold som mulig. Vi har ett pressesenter i Holmenkollen som skal rigges, pressekonferansen tilrettelegges, web oppdateringer legges ut, fotosone & tribune koordineres, mat/drikke være tilgjengelig og mixsonen skal være under full kontroll. Dette er seksjonen for deg som er serviceinnstilt og tåler et hektisk arbeidsmiljø.

Innhold og sosiale medier

Både i forkant, underveis og etter arrangementet ønsker vi å være godt synlige i både våre egne og betalte flater. Her er vi på jakt etter skrivedyktige mennesker som kjenner til dynamikken i sosiale medier, som evner å sette seg inn i målgruppen og utvikle gode budskap som virkelig treffer – i tillegg til at vi ønsker å dokumentere arrangementet gjennom bilde og video! Har du lyst til å bidra til at verdens beste skiskytterfest blir enda litt bedre? Da er dette gruppa for deg.

Nasjonsboder

Det er litt av en kabal som skal legges for å tilrettelegge tilstrekkelig med smøreboder og service for alle nasjoner. Det er enormt mye utstyr som skal på plass. I tillegg skal alt av garderobefasiliteter, informasjonstavle, og nødvendige helse og sikkerhetstiltak være på plass. Jobber du her vil serviceinnstilling være viktig. Gode språkkunnskaper vil også være viktig. Kan du også andre språk enn norsk og engelsk er det en fordel.

Publikumsservice Holmenkollen

Det er her grunnlaget for en god publikumsopplevelse ligger. Denne gjengen er positive, imøtekommende, har gode kunnskaper om dagens program og detaljkunnskap om nødutganger/toaletter/røde kors/kiosk/tribuneoversikt mm. Fulle tribuner, jubelbrus og vaiende flagg er målet, men da er det også viktig å pakke tilskuerne tett sammen med et smil om munnen.

Seremoni

Rammen for konkurransen settes med en skikkelig åpningsseremoni, og godt koordinerte blomster og premieseremonier. Det er behov for koordinering av HMKG, flagghev/senk, blomsterpiker, podieansvarlige, og utøveransvarlige. Denne seksjonen har ansvaret både for seremonier i Holmenkollen og i sentrum.

Servicedesk med HMS

Denne seksjonen koordinerer øvrige seksjoners beredskap og bistår de i utfordringer seksjonene ikke kan løse på egenhånd. Ressurser må kanskje allokeres, beskjeder videreformidles, og noen ganger er det fysisk bistand som kreves. For at Servicedesk skal kunne gjøre en god jobb, krever det at de har oversikt, forståelse for arrangementsutfordringene og evner å være løsningsorienterte.

Ticket sales

De publikummerne som ikke har forhåndskjøpt billett må kjøpe når de ankommer arenaen. Denne seksjonen er ansvarlig for god flyt i billettboden og supergod service. Du må være fortrolig med tall og enkel hoderegning, samt være pålitelig og serviceinnstilt.

Trafikk/parkering

De med arrangementsblikk vet hvor kritisk trafikk/ parkeringshåndtering er for logistikken. Èn feilparkert bil er nok til å skape kluss i systemet. Denne gjengen sikrer at kun akkrediterte biler står der de skal, at nødvendig gjerding er satt opp, har tett dialog opp mot trafikkpolitiet – og bidrar til at publikum har en trygg og god opplevelse på vei inn/ut av arenaen

Transport

I en profilert BMW skal du kjøre rundt for å hente/bringe løpere, ledere, offisielle gjester og presse. I tillegg utføres forefallende varetransport. Kravet er at du har hatt førerkort klasse B i minimum 3 år, at du er godt kjent i Oslo-regionen, og at du kan stå inne for forsvarlig kjøring.

VIP

Vi skal ha besøk av mange hundre sponsorer, bedrifter og privatpersoner som har unnet seg en VIP-opplevelse i Kollen. Da er det viktig at denne seksjonen sørger for at de virkelig får en minnerik og flott helhetsopplevelse i Kollen.

Våre samarbeidspartnere

Internasjonale Sponsorer

Samarbeidspartnere