Kiilto / Antibac – i frontlinjen mot Covid-19 

For de fleste har de siste månedene vært svært krevende økonomiske og ført til permitteringer og nedbemanning. For våre samarbeidspartner, Kiilto – med merkevaren Antibac® – har virkeligheten vært en ganske annen. Som en av de mest fremtredende aktørene på desinfiserende midler, ble ting snudd på hodet da Covid-19 rammet samfunnet vårt. Vi har tatt en prat med Brand Manager i Kiilto, Ann Mari Østtorp.

Hvordan har det siste året vært for Antibac?
– Det har vært en svært hektisk periode. Fra slutten av februar i fjor da alt var ganske normalt, til en helomvending i mars som førte til at hele organisasjonen måtte jobbe dag og natt for å få levert ut mest mulig Antibac® til hele Norge. Vi har hatt tett dialog med myndighetene for å sikre leveranser til hele helse-Norge, og spesielt til sykehusene der det står om liv og helse

«I en hverdag med smittevernstiltak og nasjonaldugnad, står Kiilto i spissen i kampen mot spredning i samfunnet».

Hvilke nøkkelkvalifikasjoner besitter Kiilto/Antibac, som gjorde at dere var rustet for Covid-19?
– Vi hadde god erfaring fra svineinfluensaen i 2009, så vi var raskt i gang med å øke kapasiteten på egne fabrikker med produksjon hele døgnet. Dermed 3-doblet vi kapasiteten på fabrikkene og prioriterte et utvalg produkter som var effektive på produksjonslinjene. Som markedsledende i Norge og med røtter fra Vinmonopolet og Arcus, har vi gjennom mange år hatt en svært god kontakt med leverandører av både råvarer og emballasje. Vi har i tillegg måttet etablere flere fabrikker og fly inn emballasje fra Østen for å for å dekke etterspørselen. Antibac®-serien har dokumentasjonen og testene som kreves og vi har en enorm tillit og posisjon i markedet. Vi tok raskt inn produkter i ny og ukjent emballasje og tilpasset de slik at flere kunne få tak i den trygge og kjente Antibacen. De fleste har også fått kjenne at det er stor kvalitetsforskjell på sprit og lukt. Vi bruker sprit av farmasøytisk kvalitet i Antibac® som gjør at den lukter lite. 2020 ble året der spritlukt ble en «snakkis».  

Hvorfor er et samarbeid med oss i Holmenkollen Skifestival viktig for dere?
– Vi vil at Antibac® skal være en selvfølgelig del av alles hverdag og spesielt i forbindelse med matsituasjoner og toalettbesøk. I situasjoner der mange folk ferdes og møtes er det ekstra viktig med god håndhygiene for å unngå smittespredning. For idrettsutøvere på alle nivåer er det viktig å unngå sykdom for å ikke miste et viktig mesterskap, men også for å ikke ødelegge formen som man har brukt lang tid på å bygge opp.

Holmenkollen er en herlig miks av det sosiale, det aktive, det norske og det friske som også gjør dette samarbeidet optimalt for oss. Holmenkollen er i tillegg et fantastisk norsk landemerke, og ettersom Antibac® er en norsk merkevare så syntes vi dette er en perfekt match på alle områder.

Et viktig samarbeid for Holmenkollen Skifestival
– Sett i lys av dagens situasjon har samarbeidet med Antibac® aldri før vært mer relevant og viktig. Vi er utrolig takknemlige for innsatsen Kiilto legger i arrangementet. Med produktene de leverer bidrar Kiilto til en trygg gjennomføring og gode smittevernstiltak. Sier Vibeke Lamer Kittel-Nielsen, sponsor- og markedsansvarlig i Holmenkollen Skifestival.